Fagyigyár

1,Fagylalt Fagylaltkiállítás 2013 ? ott voltunk RIMINIBEN az idén is

Az első etap. Kávékultúra...

2013. január 28. - gelato4you

Még csak egy pár napja,2013. január 20, itthon 40 cm hó, Riminiben tavasz...hmmm maradtam volna még egy hetet ,,fakultatíve,,. Nos az a tény nem vitatható hogy Olaszország a fagylalt hazája, s tényleg, minden, majdnem minden onnan ered. Ki gondolná hogy pár nap alatt több mint 125.000 !!! ember látogat egy a budapesti UKBA-nál 1000 x nagyobb területre . Azt hiszem az UKBA-n 5000 ha voltak, annak a fele diák.Kidobott pénz sajna.... Szóval Rimini, nyáron a part nyüzsög, ilyenkor a vásár területe. Este kedvenc helyemen a Bounty-ban alig lehet asztalt kapni, és a szállodák is megtelnek. Volt itt egy barátom akivel bár egy évben egyszer találkoztam, ö vette fel a rendeléseket, tavaly elbúcsúzott, azt monda elfáradt.Nem csodálom, itt ugyanis rohannak a felszolgálók, igen, nem cammognak, meg sietnek, hanem spuri van....

Miért jó itt lenni? Sajnos nehezen tudom leírni azt a szakadékot amely ott tátong a hazai fagylaltkultúra és a aktuális fagylaltkultúra között. Ez olyan honnan is tudhatnám hogy van ilyen is amikor nem is hallottam róla ?  című mondat a fogyasztók szájából. Megjegyzem teljesen jogos. Kevés kivételtől eltekintve csak csillanások vannak a hazai fagylaltozókban. 3 percenként jégkrémreklámok a tv-ben, honnan is hallhatna a fagylaltrajongó híreket. fagylaltverseny 1 x 1 évben? Ebből kéne táplálkozni?  de erről majd írok még...   Tehát a hisszük vagy tudjuk , pontosan összehasonlítható fogalmak. azt hisszük hogy tudunk fagylaltot csinálni, vagy tudunk is ? Hogyan is tudhatná egy fagylaltrajongó miként is kellene kinéznie egy korszerű fagylaltpultnak, melyek a trendi ízek ? Erre egy ilyen vásár több szempontból is választ ad...     

Valahogyan frappánsan kellene megoldanom azt hogy szakember szemmel is és rajongó szinten is átélhető legyen az információ cunami, bár talán ha valaki már idáig eljutott, csigázom annyira hogy belevágjon a közepébe.  Nos kezdjük..... 

Okot kell keresni abban hogy a kávé, a kávézás milyen szoros kapcsolatban van a fagylalttal ? Nem, nem kell, itt az élő bizonyítéka, több tucatnyi kávéval foglalkozó cég standjai mellett kezdhetjük sétánkat. Nem kell kitalálni a spanyol viaszt, egyszerűen meg kell tanulni mennyire fontos a jó kávé.   Másolat - SAM_1247.JPG Sajnos a hazai cukrászdák és fagylaltozók többsége nem helyez kellő hangsúlyt a meleg ital kínálat minőségére. A gyakorta silány minőségű termékek a nagyobb kávéházak felé terelik a vásárlókat amely abból a szempontból is rossz hogy az egyéb termékek megvásárlására is ott kerül sor, tehát nem a cukrászdában (fagyizóban ) kávézunk hanem a kávézóban sütizünk és fagyizunk. Mivel a fagylalt helyzete  általánosságban az összetartozás hiánya miatt gyengélkedik, ezért egyenként (külön egységenként) nehezen tud lobbizni ezen folyamat ellenében. 

Másolat - SAM_1248.JPG

Őszintén, betege vagyok annak ha az országot járva frissülni szeretnék és hosszú perceken át vizslatván az útszéli táblákat , megállok egy ,,akármilyen,,kávé feliratnál hogy  nagy eséllyel végül egy feketés levet kell igyak. Mi ebben a nehéz? Ezen gondolkozom sokszor. Miért van az hogy olaszországi túráim során sohasem nem tudok ennyire undorító löttybe futni mint itthon, a fővárostól alig egy órányi járásra?!  A rokonság csak annyi hogy ez is fekete, ezt is kávénak hívják és ez is forró ( már ha forró :) . A spanyol viasz ki van találva, akkor miért nem lehet pusztán csak ugyanazt csinálni? Nem jut el az információ?Nem jut el az alapanyag? Nem jut el a gép?

Akkor  vizsgáljuk át a miérteket. Először is átlagos fogyasztó vagyok , napi 1-2 esetleg 3 kávét iszom. Szeretem a kávét  mert a zamaton kívül , élénkít is. De a legjobban azt szeretem hogy ad egy pár perc pause-t szóval szünetet , egy pár lélegzetvételnyi mosolyt ebben a nagy rohanásban. Olaszországi beszélgetéseim során az is kiderült  hogy ez utóbbit, ott is a legfontosabb indokok közé sorolják s bár ott szinte régiónként futok bele más márkákba , ízekbe , de a sok különbség ellenére egyvalamit elmondhatok, nagy átlagban remek kávékat kaptam. A kiállítások alkalmával lelkes érdeklődéssel követem le az újabb trendeket és figyelem a  változásokat.  Hoppá...! most meg kell hasonuljak. azt kell mondjam fogyasztói szemszögből , nincsenek változások a termékek 90 % ban. Még mindig a espresso és a cappuccino teszi ki az értékesítések zömét. Technikai változás? Bergamo tetején egy kicsiny de annál forgalmasabb kávézóban még mindig egy ezer éves, gázfűtéses kávéfőzővel főzik a kávét. Isteni , mint ahogy a lentebb lévő bevásárlóközpont egyik tucatkávézójában is. Szóval gépfüggő a jó kávé? Bizonyos értelemben igen,hiszen adott paramétereknek kell megfelelnie ahhoz hogy jó terméket lehessen vele készíteni. Bizonyos értelemben nem. Itthon egy 100 euros egyszerű X baros géppel készítem a családnak a kávét.  Bárcsak fele ilyen jót tudnék inni egyes vendéglátó helyeken , s bár réges
rég behozta az árát , cica baja. Gépeket itthon is lehet venni ,de jó eséllyel egy kávéforgalmazóval kötött szerződéssel is hozzájuthatunk.

Nos itt álljunk meg egy pillanatra. Sokan azt gondolják egy forgalmazónak ezt kötelező adni , nehogymár... az Ő kávéját adom akkor hozzon már...aztán okosban megyek a metrogagazdaságosba, oszt  azzal is elmegy nem? jesszusom! Ettől kiráz a hideg! Mégis mire gondol az ilyen ? Az általánosságban használatos gépek zömét kedvezménnyel  úgy 150-900 ezer között szerzi be egy forgalmazó. Azt gondoljuk azért adná hogy ne a az ő általa beépített berendezés használati árréssel ellátott kévét használjuk ? Kérdem én mikor térülne meg egy ilyen gép? Soha ! Tudomásul kell venni hogy ezt bele kell építeni mert ez is csak egy eszköz, amit meg kell venni, karban kell tartani , majd ismételten venni kell egy másikat ha végképp beadja a kulcsot, egyszóval a gazdálkodás része. Értelmezzük ezt úgy, hogy nem kell megvenni, a kávé árában van beépítve a bérleti díja. 

Egyezzünk ki abban hogy jó géphez hozzá lehet jutni. Nem feltétlenül kell csilimiliárdos beruházás.  Megosztanám azt az alábbi információt is amivel kapcsolatban néhány napja beszélgettem egy kis kávézó tulajdonosával. Sajnálkozott a gyenge portékája miatt de azt mondta nem tud mit tenni. az alkalmazottak behozzák a sajátot , vagy kevesebbet adnak mert a zaccot is újra belefőzik??? atyaisten! ...tehát lehúzzák őt is, a vendéget is, a melegital forgalom meg egyre csak csökken. 

A legegyszerűbb gépek az inkább házi és irodai használatra tervezett darálós vagy nélküli kompaktok. ezeket nem szabad vendéglátó helyekre rakni. Nem azért mert nem lehet hanem azért mert nem oda valók. Áruk olyan 300-400 euro. A  melegital forgalom nagy eséllyel sohasem fog emelkedni ott ahol ilyen gépet használnak. Várható a csoda , de sohasem fog eljönni. 

A második szint a kisipari ( félipari ) berendezéseké. Ezekkel már egy napi 50-100 adagos fogyás kielégíthető. Kaphatóak beépített darálós kivitelben is és áruk olyan 600-2500 euro között van. rendelkeznek gőzölővel és a tartályuk is elég nagy ahhoz hogy akár több kávé is lefőzhető legyen velük egymás után. 

A harmadik szint a profi gépeké. Ezek sokféle változatban kaphatóak a manuálistól a digitálisig, a klasszikustól a top design-ig bárki megtalálja a neki tetszőt . Áruk olyan 2000 eurotól a csillagos ég.

De jó kávét csak jól beállított géppel és nem utolsó sorban jól beállított darálóval lehet készíteni. Ezek beszabályozása folyamatos feladat és nem egyszeri teendő. Laikusok számára is nyilvánvaló az, hogy a darálóban lévő alkatrészek kopnak, ezért más szemcseméretet adnak, ezért megváltozik a a kifolyó kávé is, de ezekről a karbantartásokról majd a későbbiekben még szó lesz. Hamarosan a Lamborghini caffe szakembereitől kapunk részletes felvilágosítást 

Nos, ha valaki profitot kíván elérni a melegitalokból, csak  kisipari vagy a profi gép kategóriákban  gondolkodhat. Azért nem írom le csak profi gép kategóriát, mert szatymazkerecsenden egy cukrászdában nem valószínű hogy a közeljövőben olyan szintre ugrana az értékesítés, hogy megérje beruházni egy 3000 euros gépre hacsak nem találnak olajat , vagy építenek egy wellness szállót a környéken stb stb...

Az alapanyag azaz a kávé egy kicsit egyszerűbben is megközelíthető. Ha az olasz kávéról beszélünk, tulajdonképpen nincs nagy mellényúlás. Olyan 8000 ft/kg körüli összegért már jó minőségű szemes kávét kapunk, tehát 8000 osztva 140-el = kb. 57 Ft egy adag kávé bekerülési értéke.  Amint azt már fentebb említettem itthon gyakran készítek kávét. Természetesen nem áll a polcon egy daráló és nem vásárolok darált kávét készen. Sokkal egyszerűbb a megoldás. Cialde-t vagy más néven pod-ot , kávépárnát használok. Ez egyfajta papírpárnácskába csomagolt darált kávé amely az adagonkénti csomagolása miatt megőrzi a frissességét is. (nem keverendő össze pl.nestlés vagy aldis márkás rendszerekkel!)

Csak fel kell tépni, a fejbe helyezni , egy gombnyomás és már csurog is. Ezt a rendszert több kis egységben láttam már működni és egyszerűségében hordozza a sikere zálogát. Nincs daráló, a kávé mindig friss, mindig ugyan olyan és nem utolsósorban mindig precízen  elszámoltatható. Jogosan kérdezhetik , van e olyan mint a profi gépek nyújtotta kávé? Nos higgyék el , egy átlagos hazai fogyasztó nem vesz észre különbséget.... egy profi , igen.  A rosszul beállított márkás gépeket, bár hiába van bennük jó kávé, simán veri.

íme néhány video erről a rendszerről.

https://www.youtube.com/watch?v=T8yj6nw6Gb0&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=ePRj73ttP14

Végezetül: Nyilvánvaló hogy a tradicionális rendszerek (a daráló darál és a kávéfőző lefőz) a legjobbak ez nem kétséges. Jó kávét inni kevés helyen lehet. Mindazok részére akik nem tudnak vagy nem akarnak ilyen rendszert, ajánlom a cialde-t mert azzal is jó kávét tudnak adni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fagylaltos.blog.hu/api/trackback/id/tr745049457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása