A kérdés igen abszurd és gondolom Besenyő Pista bácsiék sokáig elemeznék.Gondolkoztam azon hogy átfogalmazom , de aztán mégse... Azzal a véleményemmel nem vagyok egyedül hogy sajnos azt a lemaradást amit látok a hazai fagylaltozásban nehéz átugrani és arról beszélni hogy egyébként hol kellene tartanunk és milyen irányban kellene innen tovább fejlődnünk. Igyekszem ettől eltekinteni és mégiscsak egy nemzetközi mércéhez viszonyítanám a változások szükségességét. Szeretném azt hinni jó ha arról beszélek hogy ebben a szakmában és ebben a helyzetben csak egy cél lehet fontos, az hogy a vásárlók bizalmának elnyerése útján a hazai fagylalt fogyasztás ismét emelkedhessen. Ennek egyik feltétele az hogy az a hallgatólagos minőségi szint melyet kimondatlanul a köztudat irányít, átkerülhessen a szakma irányításba. Természetesen nem azt akarom ezzel mondani hogy a szakmának kell eldöntenie hogy a fogyasztónak mi feleljen meg vagy mi nem, hanem azt hogy nekünk kell olyan minőségi szintre juttatnunk a fagylaltot , a fagylaltozást hogy az megfeleljen a fogyasztók elvárásainak. Szakmai irányítás hiányában nehéz ennek megfelelni de azok részére akiket érdekel a fejlődés , lehetőséget kell teremteni arra hogy azt nyomon követhessék, elsajátíthassák. Az általános, globális és nem a lokális azaz egy cég által adott tájékoztatás híve vagyok. Néhány évvel ezelőtt teljes frontos letámadással igyekeztek a gyártók újabbnál újabb ízeket komponálni, mely átvitt értelemeben a fogyasztó szokásokat is befolyásolta. ilyen volt például a csokoládés keksz vagy a joghurtos meggy. Ez a lufi kidurranni látszik. Az egyik legnagyobb gyártót mára már egy bank irányítja, a lendület megtört , elfáradt. De a fogyasztói igények oldaláról a elindított lavina tovább robog és a fagylaltosok egyéni kreativitása kerül előtérbe. Országonként , területenként születtek meg az új ízek , hiszen a készítők rájöttek arra hogy a felszerszámozás adott, a ,,fűszerpolc,, adott,s ezekkel könnyedén kreálható egy sütemény, egy csokoládé vagy egy desszert fagylaltváltozata.
Szegény ember vízzel főz mondá a mondás s az hogy ez m,ennyire igaz, mi sem jellemezhetné jobban mint az hogy jó egynéhány íz évekkel ezelőtt szerepelt már a hazai palettán mielőtt egy gyártó listájára felkerült. A sacher-t már 1999-ben (!!!!!) már készítettük de úgy néz ki, nemzetközi köreit csak most futja. Olasz kollégákkal folytatott beszélgetéseim folyamán közös nevezőn voltunk abban a kérdésben hogy a BIO vonal az aktuális sláger. Ennek erős támogatói a márkafüggetlen fagylaltosok, akik egyre inkább hangsúlyozzák üzleteikben az adalékmentesebb termékgyártást. Gyártói oldalon is reagálni kell erre a vonalra mely leginkább abban testesül meg hogy a korábbi példákat gyári receptajánlásokat felülírják , azaz pl. a gyümölcsfagylaltoknál előszeretettel biztatták a készítőket a minél magasabb gyümölcspaszta arányokra, mondván akkor stabil lesz a minőség, nem érheti meglepetés a készítőt, hiszen a konzerv termék hellyel közzel állandó paraméterekkel működik. Manapság az oldatok 50%-os (!!!) friss vagy fagyasztott gyümölcsarányát kezdik forszírozni. Megjelentek a ,,konzerv,, passzírozott teljes értékű adalékmentes,natúr gyümölcsvelők melyek úgy gondolom komoly szakmai sikerek fognak befutni. Egyöntetű volt az a vélemény is, miszerint a RETRO vonal is visszatér. Már pár éve kaphatóak a régi típusú badellás fagylaltpultok, most azonban a belevalók is retrosodnak. A tej,tejszín,cukor,tojás a 80-as évek receptjeire volt jellemző, de manapság ismét divat ez a 4 alapanyag 0 egyéb összetevővel való alkalmazása.